fredag 7 april 2017

Årets bästa

Det kanske är att ta sig vatten över huvet,
när man redan i april vågar utse årets bästa.
Och det kan upplevas en smula tjatigt,
att skriva ännu ett inlägg om denna.
Men jag tycker den förtjänar det.
 Ett eget inlägg.
Den förtjänar att höjas till skyarna.
På riktigt.


Björnstad.
Jag tror det är nästintill omöjligt att jag kommer läsa en bättre bok i år.
Att det ens finns en bok som berör mig mer än så här.
För den här boken borde alla blivande tonårsföräldrar läsa.
Som är som SKAM.
Men ändå inte.

Men som handlar om kärlek. Och svek.
Om pengar. Och makt.
Om vänskap. Och förakt.
Om lögner. Och om att våga stå upp för rättvisan.
Att sätta huvudet på spiken.

 Och när vi ändå är igång, 
så tycker jag att vi passar på att ge Fredrik Backman Nobelpriset i litteratur.
Frågor på det?

Amen.

Inga kommentarer: