söndag 24 mars 2013

Gifflar med hasselnötskräm

´
Jag slänger ihop några nya gifflar till kollegorna.
Till dom närmsta åtminstone.
Jag menar, imorgon är det ju påsklov och då kan man väl få lyxa till det?
Dessutom kommer min Nutellavän med familj på besök i veckan
och honom har jag ju dyrt och heligt lovat bort några Nutellagifflar till.
Och har man lovat, så har man.
 
Och eftersom vi har ätit upp den första omgången godbitar,
så är det bara att kavla upp ärmarna och dega ihop nya.
 
 
 
Gifflar med hasselnötskräm, 32 st 
 
50 g jäst
150 g smör
3 dl mjölk
1½ dl strösocker
½ tsk salt
1 ägg
11-12 dl vetemjöl
 
Fyllning
100 g smör, rumsvarmt
250 g hasselnötskräm, tex Nutella
 
Gör så här:
1.Smula jästen i en bunke.
Smält smöret, häll på mjölken och låt blandningen bli fingervarm, ca 37 grader.
Lös upp jästen med lite av vätskan.
 
2. Tillsätt resten av vätskan, socker, salt och ägg.
Blanda sist i mjölet, inte allt på en gång, och bearbeta degen smidigt.
Låt den jäsa under bakduk i 50-60 min.
 
3. Sätt på ugnen på 200 grader.
Blanda smör och nutella i en skål.
 
4. Ta upp degen och knåda den lätt. Dela den i 4 delar.
 Kavla ut varje del till en stor rundel och skär den i 8 trekanter.
 
5. Lägg en klick fyllning på den bredaste delen.
Rulla ihop gifflarna med start från den bredaste delen.
 
6. Lägg gifflarna med skarven nedåt på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa under bakduk i 20 min.
 
7. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö eventuellt på flagad mandel eller pärlsocker.
 
8. Grädda gifflarna mitt i ugnen i 7-8 min. Låt svalna på galler.
Det går utmärkt att frysa bullarna.
(eller att äta upp dom alla på en gång. bloggerskans anm.)


3 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Jamen eller hur. Man måste ju ställa upp på sina vänner!

Ha en fin söndagkväll.

Kram Lena

Queen of Kammebornia sa...

Oj vad härligt! Om du har en nutellavän kanske du vill bjuda på mina galna french toasts med nutella? :)
http://queenofkammebornia.se/2012/november/brakfrukost-for-godisrattor.html
Kram!

Nellie - the Flying Hippo sa...

"Slänga ihop några gifflar"? Nja, inte jag i alla fall. Fast klarar jag filodegsknyten så kansk gifflar inte är så mycket svårare? Kram